چرا خدا انسان را آفرید؟

چگونه به خدای نادیده ایمان بیاوریم؟                    

با وجود علم و عقل، چه نیازی به وحی داریم؟

چرا بعضی دعاها مستجاب نمی‌شوند؟

اگر نماز انسان را از فحشا و منکر باز میدارد، چرا برخی

نمازگزاران گناه می‌کنند؟ و...

احتمالا همه ما با این نوع سئوالات ناگهانی و بنیان کن نوجوانان و جوانان مواجه شده‌ایم، سئوالاتی که گاهی مانند یک کوه به انسان برخورد می‌کند، قدرت عکس العمل را از او می‌گیرد، و فرد را مجبور به دفاعی مضحک و مفاهیمی کلیشه‌ای می‌نماید.

سئوال‌های ساده‌ای که جواب‌های ساده‌ای ندارند.

شاید هیچ چیز مانند یک مثال خوب، پاسخ یک سئوال را کامل نکند. آن هم جوابی که بیش از علم نیاز به حکمت داشته باشد. کتاب تمثیلات استاد قرائتی نمونه‌ای است از مجموعه جواب‌های حکیمانه به سئوالات اساسی بشر، جواب‌هایی که نه تنها به سادگی قابل درک هستند، بلکه برخلاف جواب‌های علمی -که میتوان در آن ایجاد شبه نمود- در برخورد اول قانع کننده می‌باشند.

شاید با مطالعه این کتاب گوشه‌ای از تفاوت علم و حکمت بر ما نمایان شود. تفاوتی که قطعا برتری حکمت را می‌رساند. شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که می‌گویند: « قدیمی‌ها حکمت داشتند...» 

حکمت درکی است از جهان بر پایه سنت‌ها و قوانین کلی حاکم بر جهان از طرف خداوند که با نگاه کردن در آیات الهی و جریان زندگی، بصورت بسیار ساده‌ای بیان می‌شود. گاهی که از مادربزرگم سئوالی می‌پرسیدم یا مشکلی را با او مطرح میکردم، چنان جواب ساده و کارآمدی می‌داد که با خودم فکر میکردم چطور این جواب به ذهن یک پیرزن فرتوت و قدیمی رسیده است؟ 

تفاوت علم و حکمت در درک جهان است. در جهان حاضر که بر پایه اطلاعات و علم استوار شده است، دیگر کمتر به کلمات حکیمانه برخورد میکنیم، ما جوابهایمان را از علم توقع داریم، علمی که در بیشتر مواقع دلمان را قرص نمیکند. چرا که علم این روزگار نوری نیست که خداوند در دل مومن قرار داده باشد، بلکه توهمی بزرگ است که ما را به سوی جهل مرکب میبرد. 

اگر میخواهید تفاوت حکمت و علم را دریابید به سئوال زیر -که فردی بصورت واقعی پرسیده بود- پاسخ دهید:

سئوال: چه کنم که نماز صبحمان قضا نشود؟

میتوانید از هر کس که میخواهید کمک بگیرید، از علما بپرسید ، از اساتید؛ سایتها را بگردید تا مقاله های چند صفحه ای برای جوابتان پیدا کند...جوابهایی که خواهید شنید همه درست خواهند بود، مثل اینکه شب اول وقت بخواب، یا اینکه شب کم غذا بخور، یا فلان دعا را بخوان، و یا تمرین اراده کن من این پاسخها را از خیلیها شنیده‌ام. همه آنها نیز درست است، اما اگر یک جواب حکیمانه میخواهی باید بروی دفتر ایت آلله بهجت تا با یک جمله، این مشکل را حل کند.

آیت الله بهجت در پاسخ به این سئوال فرموده بودند:

« کسی که باقی نمازهایش را اول وقت بخواند، خدا او را برای نماز صبح بیدار خواهد کرد.»

این تفاوت پاسخ عالمانه و حکیمانه است.

حالا تمام این مقدمات درباره کتاب تمثیلات استاد قرائتی است. کتابی که شامل نمونه های بسیار خوبی از این حکمتهاست. 

این کتاب شامل 100 پرسش است. و به نظر من این کتاب میتواند یک منبع بسیار مهم برای تدریس در مدارس راهنمایی در جهت عمق بخشیدن به معلومات دینی دانش آموزان باشد.  

با کمی جستجو در اینترنت میتواند به متن دانلودی آن هم دست پیدا کنید. 

     

لایه ید..