امسال هم مثل هر سال،‌نزدیک نیمه شعبان،‌ مجموعه فرهنگی مقر کتاب مشغول تهیه یک بسته فرهنگی برای زائران و میمانان امام در جمکران است. و در این میان اهدای یک کارت پستال یادگاری به نظر خوب می‌امد. 

میخواهم یار تو باشم

طرح کارت پستال تلفیقی شد از طرح پویش جهانی می‌خواهم یار تو باشم و یک دعای فرج،‌اما داخل آن متنی نوشته شد که مثل هر حقیقت دیگری کمی تلخ بود،‌ هر چند مسئول مقر سعی کردند کمی متن را تلطیف کنند،‌ اما ذات متن هم چنان گزنده باقی ماند.

قطع کارت پستال در اندازه A5 طراحی شده است که وقتی از وسط تا می‌شود به A6 تغییر می‌یابد.

هر چند در طرح اللهم عجل لولیک الفرج ارمی دیده نمیشود ولی در طرح های مشابه دیگر ؛ آرم استان قدس رضوی وجود دارد. امیدوارم که امام رضا از این کار راضی باشند. 

دو کلام حرف حساب

متن کارت

دو کلام حرف حساب...

همه‌ی معنای ظهور برایمان شده است آمدن آن 313 نفر و پر شدن جهان از ظلم و تباهی؛ انگار تقصیر آن 313 نفر است که همت نمی‌کنند و پرچم یاری بلند نمی‌شود؛ و یا شاید تقصیر ظالمان است که جهان را پر از ظلم و جور نمی‌کنند! انگار نمی‌دانند که مردم منتظر ظهورند و ظهور منتظر آنها !!!

و در این میان ما فقط مشغول کار خود هستیم و امر ظهور را به آنها واگذار کرده‌ایم و گاهی هم برای خالی نبودن عریضه حرف‌های شاعرانه‌ای می‌زنیم که مثلا «این جمعه هم نیامد و...» یا « دلتنگم و دیدار تو درمان من است...»

اما خدا می‌داند که ما به نبودنش عادت کرده‌ایم و روزهای بی‌حضورش بدون غصه می‌گذرد و تحمل غروب جمعه‌هایمان شاید برای این است که شانه‌هایمان قصد تحمل این بار را ندارند و هیچ وقت حوصله نداریم که به ذهنمان برای لحظه‌ای اجازه دهیم فکر کند که «شاید ما هم باید کاری بکنیم.» البته منظور از کار، ‌نه حضور هفتگی در مراسم دعای ندبه یا صرفا گریستن برای ظهور است.

تا چه زمان می‌خواهیم غرق در توهمات کودکانه منتظر یک معجزه برای ظهور باشیم؟

انگار هرگز این آیه به گوشمان نخورده است که:

«إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم»

«خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!»

مگر می‌شود بدون تغییر منتظر ظهور بود؟ آن هم نه یک نفر، ‌بلکه کل قوم...

باید خودمان را عوض کنیم و شاید اولین تغییر را باید در خواسته‌هایمان ایجاد کنیم. باید معیار جدیدی برای انتخاب‌هایمان داشته باشیم

و آن این باشد که «آیا کاری که می‌خواهیم انجام دهیم در مسیر ظهور است و به ظهور کمک میکند؟

آیا این کار مورد رضایت حضرت قرار خواهد گرفت؟»

« انتخاب خوب شروع یک تغییر خوب است»، هر گاه در انتخاب‌هایمان حضرت را در نظر گرفتیم،

آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم ما هم در ظهور سهیم هستیم...

شعبان المبارک 1438