مجسمه ایرج میرزا

شاه و جام

 پادشهی رفت به عزم شکار ---- با حرم و خیل به دریا کنار  

    خیمه شه را لب رودی زدند ---- جشن گرفتند و سرودی زدند

            بود در آن رود یکی گرداب ---- کز سخطش داشت نهنگ اجتناب

ماهی از آن ورطه گذشتی چو برق ---- تا نشود در دل آن ورطه غرق      

بسکه از آن لجه به خود داشت بیم ---- از طرف او نوزیدی نسیم             

 قوی بدان سوی نمی کرد روی ---- تا نرود در گلوی او فروی        

 شه چو کمی خیره در آن لجه کشت ---- طرفه خیالی به دماغش گذشت     

 پادشهان را همه این است حال ---- سهل شمارند امور محال        

 با سر و جان همه بازی کنند ---- تا همه جا دست درازی کنند

 جام طلایی به کف شاه بود ---- پرت به گرداب کذایی نمود  

گفت که هر لشکری شاه دوست ---- آورد این جام به کف آن اوست    

هیچ کس از ترس جوابی نداد ---- نبض همه از حرکت ایستاد    

 غیر جوانی که زجان شست دست ---- جست به گرداب چو ماهی زشست

آب فروبرد جوان را به زیر ---- ماند چو در در صدف آبگیر

 بعد که نومید شدندی ز وی ---- کام اجل خورده خود کرد قی

 از دل آن آب جنایت شعار ---- جست برون چون گهر آبدار

    پای جوان بر لب ساحل رسید ---- چند نفس پشت هم از دل کشید 

جام به کف رفت به نزدیک شاه ---- خیره در او چشم تمام سپاه     

گفت شها عمر تو پاینده باد ---- دولت و وقت تو فزاینده باد    

جام بقای تو نگردد تهی ---- باد روان تو پر از فرهی    

روی زمین مسکن و ماوای تو ---- بر دل دریا نرسد پای تو        

 جای ملک بر زبر خاک به ---- خاک از این آب غضبناک به

کانچه من امروز بدیدم در آب ---- دشمن شه نیز نبیند به خواب

       هیبت این آب مرا پیر کرد ---- مرگ من از وحشت خود دیر کرد

دید چو در جای مهیب اندرم ---- مرگ بترسید و نیامد بر        

 دید که آنجا که منم جای نیست ---- جا که اجل هم بنهد پای نیست   

 آب نه ، گرداب نه ، دام بلا ---- دیو در او شیر نر و اژدها     

 پای من ای شه نرسیده بر او ---- آب مرا برد چو آهن فرو          

      بود سر راه من سرنگون ---- سنگ عظیمی چو که بیستون

       آب مرا جانب آن سنگ برد ---- وین سر بی ترسم بر سنگ خورد

جست برویم ز کمرگاه سنگ ---- سیل عظیم دگری چون نهنگ 

 ماند تنم بین دو کورا ن آب ---- دانه صفت در وسط آسیاب  

   گشته گرفتار میان دو موج ---- گه به حضیضم برد و گه به اوج

با هم اگر چند بدند آن دو چند ---- لیگ در آزردن من یک تنند        

بود میانشان سر من گیرودار ---- همچو دوصیاد سر یک شکار   

سیلی خوردی زدو جانب سرم ---- وه که چه محکم بد سیلی خورم

   روی پر از آب و پر از آب زیر ---- هیچ نه پا گیرم و نه دست گیر

هیچ نه یک شاخ و نه یک برگ بود ---- دست رسی نیز نه برمرگ بود        

 آب هم الفت ز پیم می گسیخت ---- دم به دم از زیر پیم می گریخت     

هیچ نمی ماند مرا زیر پا ---- سر به زمین بودم پا در هوا

جای نه تا بند شود پای من ---- بود گریزنده زمن جای من       

آب گهی لوله شدی همچو دود ---- چند نی از سطح نمودی صعود     

باز همان لوله دویدی به زیر ---- پهن شدی زیر تنم چون حصیر

رفتن و باز آمدنش کار بود ---- دائما این کار به تکرار بود    

من شده گردنده به خود دوک وار ---- در سرم افتاده ز گردش دوار         

 فرفره سان چرخ زنان دور خود ---- شایق جان دادن فی الفور خود   

 گاه به زیر آمدم و گه به رو ---- قرقر می کرد مرا در گلو        

 این سفر آبم چو فروتر کشید ---- سنگ دگر شد سر راهم پدید    

   شاخه مرجانی از آن رسته بود ---- جان من ای شاه بدان بسته بود     

  جام هم از بخت خداوندگار ---- گشته چو من میوه آن شاخسار

دست زدم شاخه گرفتم به چنگ ---- پای نهادم به سر تخته سنگ         

غیر سیاهی و تباهی دگر ---- هیچ نمی آمدم اندر نظر       

جوشش بالا شده آن جا خموش ---- لیک خموشیش بتر از خروش         

کاش که افتاده نبود از برش ---- جوشش آن قسمت بالاترش    

زان که در آن جایگه پر زموج ---- گه به حضیض آمدم و گه به اوج

  گفتی دارم به سر کوه جای ---- دره ژرفی است مرا زیر پای       

مختصرک لرزشی اندر قدم ---- راهبرم بود به قعر عدم         

هیچ نه پایان و نه پایاب بود ---- آب همه آب همه آب بود       

ناگه دیدم که برآورده سر ---- جانوری یله از دور و بر         

جمله به من ناب نشان می دهند ---- وز پی بلعم همه جان می هند        

شعله چشمان شرربارشان ---- بود حکایت گر افکارشان         

آب تکان خورد و نهنگی دمان ---- بر سر من تاخت گشاده دهان   

 دیدم اگر مکث کنم روی سنگ ---- می روم الساعه به کام نهنگ      

      جای فرارم نه و آرام نه ---- دست زجان شستم و از جام نه

جام چو جان نیک نگه داشتم ---- شاخه مرجان را بگذاشتم          

پیش که بر من رسد آن جانور ---- کرد خدایم به عطوفت نظر           

موجی از آن قسمت بالا رسید ---- باز مرا جانب بالا کشید                

          موج دگر کرد ز دریا مدد ---- رستم از آن کشمکش جزرومد          

بحر مرا مرده چو انکار کرد ---- از سر خود رفع چو مردار کرد     

شکر که دولت دهن مرگ بست ---- جان من و جام ملک هر دو رست       

 شاه بر او رفعت شاهانه راند ---- دخترخود را به بر خویش خواند        

گفت که آن جام پر از می کند ---- با کف خود پیشکش وی کند           

مرد جوان جام زدختر گرفت ---- عمر به سر آمده از سر گرفت      

 لیک قضا کار دگر گونه کرد ---- جام بشاشت را وارونه کرد         

باده نبود آنچه جوان سر کشید ---- شربت مرگ از کف دختر چشید        

شاه چو زین منظره خشنود بود ---- امر ملوکانه مکرر نمود                    

بار دگر جام به دریا فکند ---- دیده برآن مرد توانا فکند         

  گفت اگر باز جنون آوری ---- جام زگرداب برون آوری            

جام دگر هدیه جانت کنم ---- دختر خود نیز از آنت کنم           

 مرد وفا پیشه که از دیرگاه ---- داشت به دل آرزوی دخت شاه      

لیک به کس جرات گفتن نداشت ---- چاره بجز راز نهفتن نداشت                

 چون زشه این وعده دلکش شنید ---- جامه زتن کند و سوی شط دوید            

دختر شه دید چو جان بازیش ---- سوی گران مرگ سبک بازیش        

 کرد یقین کاین همه از بهر اوست ---- جان جوان در خطر از مهر اوست           

گفت به شه کای پدر مهربان ---- رحم بکن بر پدر این جوان             

دست و دلش کوفته و خسته است ---- تازه زگرداب بلا جسته است                 

جام در آوردن از این آبگیر ---- طعمه گرفتن بود از کام شیر    

ترسمش از بس شده زار و زبون ---- خوب از این آب نیاید برون                 

 شاه نفرمود به دخترجواب ---- بود جوان آب نشین چون حباب    

بر لب سلطان نگذشته جواب ---- از سر دلداده گذر کرد آب             

عشق کند جام صبوری تهی ---- آه من العشق و حالاته                

 

غالبا ایرج میرزا را با اشعار هزل و هجو میشناسیم. 

ولی در میان این اشعار،‌ شعرهای فاخر بسیاری وجود دارد که نشان از استعداد فراوان شاعر داشته است.