از قدیم گفته‌اند که  «سئوال خوب؛‌ نیمی از جواب است.»

در عالم واقع، درب یک اتاق بدون کلید هم قابل باز کردن است؛‌ اما اگر هزاران کلید وجود داشته باشد ولی دربی در کار نباشد چه؟؟؟

و متاسفانه در سالهای اخیر بیش از آنکه سئوال خوب پرسیده شود،‌ به دنبال جوابهای زیبا بوده‌ایم،‌ فارغ از اینکه این جواب برای چه سئوالی است،‌و ایا این سئوال ، مشکل ما است؟

کتاب مرد و نامرد

این داستان دین اسلام است.

کتاب مرد و نامرد،‌ اثری مشترک با دفتر موسسه «زندگی به رنگ شهدا» وابسته به حجت الاسلام والمسلمین ماندگار به چاپ رسید.

این کتاب به شرح بخشی از یکی سخنرانی‌های استاد پرداخته است. نکته قابل توجه در این کتاب تشریح سئوال است. چیزی که غالبا در بیان مسائل دینی مورد غفلت قرار میگیرد،‌ سئوال است. 

دین اسلام، دین جوابهاست. تمام جواب‌ها در این دین موجود است،‌اما این به تنهایی کافی نیست،‌ درست مانند این است که در میان هزاران درب،‌ شما کلیدی دارید،‌ ولی نمیدانید کلید دقیقا برای کدام درب است. داشتن جواب،‌ درحالی که نمیدانیم برای چه سئوالیست،‌ ارزش زیادی ندارد. 

در این کتاب سعی شده است،‌ سئوال مناسب با جواب پرسیده شود،‌ رویکردی که کمتر در مباحث اعتقادی به آن توجه شده است. 

استاد ماندگاری در بیان جالبی درباره غرب میفرمودند: در غرب،‌سئوالهای خوبی پرسیده میشود،‌ ولی جوابهای اشتباه میدهند. شیطان هم دقیقا همینطور عمل میکند،‌ نیاز و سئوال را خوب میپرسد ولی جواب اشتباه میدهد. 

متاسفانه این رویکرد در سالهای اخیر هم در کشور دیده شده است،‌ و افرادی عوام فریبانه ادعای داشتن کلید حل مشکلات را داشته‌اند در حالی که اگر از آنها بپرسی مشکل دقیقا کجاست جواب جز کلیشه های رایج نخواهند داشت. 

در واقع اینها کلیدی برای مشکلات واقعی ندارند،‌ مشکلی مانند اقتصاد مقاومتی کلیدی بجز مذاکره را می‌طلبد.